zaterdag 10 maart 2012

Dag 64: Stukje van de tuin opzij:

Vandaag is er een stukje tuin opzij van het huis aan de beurt:


Een foto van de zijtuin in de zomer. Het stukje van vandaag staat nét niet op de foto, het bevindt zich rechts buiten beeld..

Eigenlijk kun je niet meer zien wat er staat, er ligt flink wat blad overheen. Ik ben nogal van blad over de tuin in de winter. Schijnt goed te zijn voor de planten, en ach, er is al genoeg blad te ruimen buiten dit om.




Ook staat er nog een uitgebloeide herfstaster, meestal snoei ik die pas in het voorjaar. Ik vind het leuker dit te laten staan in de winter, staat mooi al het vriest en ook met sneeuw is het niet erg. Anders wordt het zo'n strakke kale tuin en nee, dat past hier niet..

Oké dan... snoeischaar ter hand genomen en even later ook een hark. En dan krijg je zo'n effect als je een kwartiertje gewerkt hebt..




Al snel was de mand weer vol en, zoals je ziet, ligt er ook nog eenzelfde hoeveelheid naast. Tukker was inmiddels komen helpen. Hij gooit altijd zijn bal midden tussen het blad, met de bedoeling dat ik 'm dan weer weggooi. Heb ik niet altijd zoveel zin in, maar ja, als de bal weer op het blad ligt, gooi je 'm er toch automatisch weer af... en da's nu nét wat ie leuk vindt..

Er was nog een hondje die een oogje in het zeil hield:




Die staat ook in de tuin opzij, op de put. Met mooie gekartelde viooltjes. Kreeg ik vorige week van mijn schoonmoeder voor het oppassen van haar hondje tijdens haar ziekenhuisopnames. Leuk hè?

Maar weer over tot de orde van de dag. Na enig snoei, hark en afsteekwerk (de kantjes moesten even afgestoken worden) kreeg ik dit resultaat:




Komt op de foto niet zo heel netjes over, maar in het echt ben ik er blij mee. De plantjes krijgen weer de ruimte en ik ben elk jaar weer nieuwsgierig wat er nu weer tevoorschijn komt. Dat is mijn manier van tuinieren, ik houd niet zo van veel ingrijpen. Laat maar groeien is hier het motto.. Die wekketel daar? Daar staat een hosta in. En als je goed kijkt zie je 'm er al tussendoor piepen:




Elk jaar vind ik het weer een feestje te zien hoe snel deze plant de ketel weer vult. En doordat ie daarin staat,  heeft ie nauwelijks last van slakken. Echt een uitkomst vind ik..

So... dat was het tweede stukje tuin... Het werkt al net zo als met de kastjes binnen. Een half uurtje per dag en dan werk je toch gestaag toe naar een mooi resultaat, en dat werkt erg stimulerend!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Hé leuk, een reactie! Vertel!!