dinsdag 4 december 2012

Dag 1 van het geefproject.

4 December is het inmiddels. Er is veel gebeurt in de tussentijd. Kinderen de deur uit en daardoor wat meer ruimte in mijn leven. Maar daarmee rijst ook de vraag:''Wat moet ik met die ruimte?" Ik hoop hier toch wel over niet zo lange tijd antwoord op te vinden.

En toen las ik het boek "29 geschenken" van Cami Walker. Op de achterflap staat de tekst:

"Er kan geen genezing plaatsvinden in een vacuüm. Dat kan alleen door interacties met andere mensen. Door te geven focus je op datgene wat je anderen te bieden hebt, waardoor je meer overvloed in je leven uitnodigt."

En:

"Elke vorm van geven is een positieve handeling die het veranderingsproces op gang brengt. Het zal je energie voor de rest van je leven veranderen."

Mballi Creazzo.

Deze tekst zeg het helemaal! Ik besloot na het lezen van het boek te gaan ervaren hoe één en ander voor mij werkt. En daar begon ik gisteren mee.

Nou ja, eerlijk gezegd was ik al een paar dagen ervoor begonnen. Maar ik hield geen dagboek bij, en da's al één van de voorwaarden tot slagen. Daar komt nog bij dat er zondag geen écht geefmoment was geweest, mijns inziens.

Nou ja, ik bakte wel een lekker broodje voor ons allemaal en zo deed ik nog wel andere reguliere dingetjes, maar die doe ik altijd wel. Dus ik dacht maarzo dat dat niet allemaal in het bewustzijn had plaatsgevonden en dat is waar dit project toch wel om vraagt. Een stapje erbovenop leek me beter.

Dus gisteren begon ik opnieuw. Mijn eerste geefmomentje was een koffie compleet aan Fleur. Fleur drinkt sinds kort koffie met een beetje melk erin. Ik maakte er nét iets meer werk van, door er een lekkere laag opgeschuimde melk op te schenken met een beetje cacaopoeder. En daarna maakte ik een stroopwafel warm in de magnetron, zo'n half minuutje op volle stand (zó lekker, echt het proberen waard!).

"Mmm!" zei Fleur. En we namen echt even uitgebreid de tijd om er lekker van te genieten. Leuk!

's Middags zat ik op de bank. Half vier en eigenlijk had ik de knollen een beetje op. Druk weekend gehad en dan heb je dat maandags zo. Maar ik bedacht me dat ik eigenlijk nog gevulde speculaas zou bakken en weggeven aan oma's en opa. Ik moest me er echt even toe zetten. Bedacht me dat ik meteen kon blijven staan in de keuken om vervolgens het eten te koken en een uurtje vrij tussendoor was ook wel héél aanlokkelijk..

"Nee! Doen gewoon!" schreeuwde mijn innerlijke stemmetje. En ik ging aan de slag. Bakte gevulde speculaasharten:


Recept hebben? Mail even op seealadybird@gmail.com.

en bracht ze in het begin van de avond weg naar opa en oma's. Ze waren nog een beetje warm. Ze werden enthousiast aangenomen en ik moet eerlijk zeggen dat ik blij was toch doorgezet te hebben. Alleen het warme gevoel bij het geven was al de moeite waard! Missie voor dag 1 geslaagd!