woensdag 19 december 2012

Dag 16: echt genieten!

Tsja, dat geven van deze dag beschreef ik gisteren al op mijn andere blog.... een kerstdiner voor Jan, omdat die met de kerst niet thuis is met het avondeten. En dat was heerlijk!

Het is zó leuk, de ander verrassen! Lekker kokkerellen in de keuken, het hele huis rook naar de stoofpeertjes. Even schillen die dingen, door vieren en dan doe ik er een derde fles rode wijn en limonadesiroop door, naar smaak. Eventueel nog wat water, deed ik wel. Met de siroop heb je de suiker al, hoeft er alleen nog maar iets kaneel door. De peertjes had ik trouwens op het petroleumstelletje gezet, dat ding is niet meer weg te denken met eten koken! Prutteldepruttel en hoe lekker zijn peertjes die het grootste deel van de dag op een superlaag pitje stonden... Oh ja, het laatste uurtje de deksel eraf, dan kookt het sap wat in...

Ook de varkenshaas in bladerdeeg ging goed. Even een minuutje of 4 aanbraden in de pan, ontbijtspek erom heen en dan de bladerdeeg. Ik gebruik tegenwoordig vaak het bladerdeeg van Tante Fanny. Kant en klaar op de rol. De rol was net iets te groot. Van het deeg wat over was maakte ik sterretjes met koekvormpjes. Die plakte ik op de rol. Toen er nog steeds deeg over was strooide ik daar wat zout op en legde ze op het bakblik naast de rol. Lekkere zoutjes, ook niet gek. De rol moest zo'n 25 minuten op 200 in de oven. De losse sterretjes haalde ik wat eerder eruit.

Champignonsaus erbij en krieltjes. Doormidden gesneden en even door de aardappelkruiden. Dat doe ik vaak 's ochtends al. Ik bereid graag op tijd voor. Dat scheelt 's avonds stress en dan kunnen ook de kruiden lekker in de aardappels trekken.

Witlofsalade met komkommer, kaas, bosui en een blikje mandarijntjes. Kant en klare dressing erdoor en klaar.

Jan vond het echt leuk. En gelukkig ook lekker. Ik genoot natuurlijk ook en Junior niet minder. Zo zaten we gisterenavond achter het vroegste kerstdiner dat wij ooit gehad hebben, en... het beviel eigenlijk best!!

Ik dacht net: "Ach, ik beschrijf het diner even voor jullie". Misschien voor de kerst nog nuttig, je weet het niet. Feit is dat dit alles niet al te moeilijk is en goed van tevoren voor te bereiden.Weet je wat... zie het maar als een héél klein geschenkje, nu ik toch aan het geven ben...